top of page

Rodzaje nawierzchni dróg i zjazdów - jaką wybrać? Poradnik 2025

  • Zdjęcie autora: projektowaniedrogowe.pl
    projektowaniedrogowe.pl
  • 6 lut 2020
  • 4 minut(y) czytania

Zaktualizowano: 17 paź


Wybór rodzaju nawierzchni drogowej na domowy podjazd to ważna decyzja – w końcu podejmuje się ją raz na wiele lat.

Od wytrzymałości i jakości podjazdu zależy zarówno komfort i bezpieczeństwo jego użytkowania, jak i estetyka całej posesji. Poznaj najpopularniejsze nawierzchnie podjazdowe: kostkę brukową, kruszywo, asfalt i beton. Jak wybrać trwały materiał do podjazdu w 2025 roku?



ree


Dostępność rozwiązań na wykonanie domowego podjazdu jest dziś ogromna.

Szukając odpowiedniego materiału pamiętaj, że powinien być on nie tylko trwały i funkcjonalny, ale również współgrać ze stylem architektonicznym domu oraz estetyką całej posesji.

Rodzaje nawierzchni drogowych mogą się od siebie znacznie różnić zarówno parametrami, jak i ceną. Jeśli więc zależy Ci na tym, aby dokonać dobrej inwestycji, koniecznie przyjrzyj się bliżej właściwościom poszczególnych opcji i starannie rozważ wszystkie za i przeciw.


Podjazd z kruszywa

Jedną z najtańszych opcji na wykonanie podjazdu lub drogi dojazdowej na posesję jest kruszywo. Taki materiał ma niewątpliwie wiele zalet: jest znacznie łatwiejszy i szybszy do ułożenia niż, przykładowo, nawierzchnie brukowe, cechuje się znaczną wytrzymałością i funkcjonalnością, a także prostą i uniwersalną estetyką.

Podjazdy żwirowe są klasyczne i efektowne, przez co doskonale pasują zarówno do tradycyjnych, jak i nowoczesnych projektów. Ponadto dyskretnie podkreślają wygląd innych elementów ogrodowych, takich jak rośliny czy dekoracje i w naturalny sposób komponują się z otoczeniem.


Płyty betonowe

Płyty betonowe są jedną z trwalszych opcji i doskonale przenoszą obciążenia pojazdów. Jeśli natomiast zależy Ci na ciekawej estetyce, dobra wiadomość – choć standardowe betonowe płyty są szare, istnieją szerokie możliwości barwienia ich na inne kolory. Tego rodzaju materiały różnią się od siebie także strukturą – w zależności od preferencji możesz wybrać płyty o powierzchni gładkiej lub pokrytej tłoczonymi wzorami. Taka nawierzchnia sprawdza się doskonale w zestawieniu z nowoczesnymi budynkami, a szeroki wybór rodzaju wykończenia powierzchni pozwoli Ci na elastyczne dobranie ich charakteru do estetyki posesji.


Betonowa kostka brukowa

Betonowa kostka brukowa to obecnie najpopularniejszy budulec dróg dojazdowych, podjazdów oraz ścieżek i chodników ogrodowych. Jest jedną z najtańszych opcji, która dodatkowo zapewnia szerokie możliwości doboru estetyki – kostka jest dostępna w wielu kolorach i kształtach, dzięki czemu łatwo dopasujesz wygląd drogi czy chodnika do otoczenia. Jest to materiał tani, wytrzymały i zdolny do przenoszenia dużych obciążeń, a także łatwy do ułożenia – z kolorowej kostki możesz niemal dowolnie tworzyć kompozycje różnorodnych wzorów. Kupując taki budulec, zwróć jednak szczególną uwagę na grubość bruku i upewnij się, że jest ona wystarczająca, aby wytrzymać zakładane obciążenia użytkowe.


Nawierzchnie bitumiczne

Nawierzchnie bitumiczne, czyli półsztywne, to kolejny popularny typ nawierzchni. Asfalt dobrej jakości będzie naprawdę trwały i wytrzymały. Ewentualne ubytki uzupełnia się bardzo łatwo, przez co droga o nawierzchni bitumicznej, przy umiejętnej renowacji, może przetrwać lata w doskonałym stanie. Jest ona także prosta w realizacji – do jej wykonania używa się specjalnej mieszanki asfaltu i kruszyw dostępnych w wielu wariantach różniących się od siebie składem i właściwościami. Gładkość nawierzchni bitumicznej sprawia też, że jeździ się po niej znacznie wygodniej niż po płytach czy kostce brukowej. Wadą będą natomiast ograniczone możliwości dostosowania estetyki – materiał ten jest dostępny jedynie w ograniczonej palecie kolorystycznej. Sprawdzi się więc jedynie w przypadku, gdy zależy Ci na uzyskaniu prostego, klasycznego, jednolitego efektu.


Nawierzchnie betonowe

Nawierzchnie sztywne charakteryzują się jeszcze wyższą wytrzymałością na obciążenia niż nawierzchnie bitumiczne. Wynika to z faktu, że nawierzchnie półsztywne w wyniku użytkowania odkształcają się w większym zakresie, co prowadzi do ich uszkodzenia, podczas gdy nawierzchnie z betonu rozkładają obciążenie na większą powierzchnię, unikając degradacji. Tego rodzaju rozwiązania są co prawda nieco droższe niż wylewka asfaltowa, ale za to tańsza jest ich późniejsza eksploatacja – ze względu na wyższą trwałość i wytrzymałość materiały te na ogół wymagają rzadszych napraw.



Beton ekologiczny

Często nazywany "zielonym betonem". Jest projektowany w sposób zmniejszający wpływ na środowisko, a jego przenikalność (permeability) jest cechą, którą można modyfikować w zależności od przeznaczenia. W przeciwieństwie do tradycyjnych mieszanek, można w nim stosować surowce takie jak cement geolopolimerowy, lub materiały z recyklingu, co minimalizuje emisję CO2, a także stosować technologie pozwalające na lepszą jakość powietrza. Niską przenikalność uzyskuje się zazwyczaj przez zmniejszenie porowatości, co można osiągnąć za pomocą odpowiednich dodatków i technologii, a dla niektórych zastosowań celowo tworzy się beton przepuszczalny. W takim przypadku konieczne jest zwrócenie uwagi na odpowiednią konstrukcję dolnych warstw nawierzchni, która odprowadzi większą ilość wody bez utraty stateczności.


Fotokatalityczna kostka brukowa

Materiał ten posiada zdolność redukcji zanieczyszczeń zawartych w powietrzu oraz jednocześnie powiadaniu dużych właściwości samoczyszczących. To nowoczesne i coraz bardziej popularne rozwiązanie materiałowe przyczynia się do ochrony środowiska, szczególnie w miejscach gęsto zaludnionych, gdzie niemożliwe jest utrzymanie odpowiedniej ilości naturalnej zieleni.


Recykling asfaltu

Pozyskiwany z frezowania zużytych nawierzchni bitumicznych, pozwala tchnąć nowe życie w nawierzchnię utwardzoną, zredukować ślad węglowy produkcji i ponownego wbudowania. Jest to coraz częściej wykorzystywany materiał, zgodny z kierunkami zielonego budownictwa infrastrukturalnego.


ree


Nawierzchnie zielone

Miej na uwadze, że podjazd wcale nie musi być wykonany z materiałów stałych! Jeśli chciałbyś, aby Twój ogród wyglądał możliwie naturalnie, warto zainteresować się nawierzchniami zielonymi. Takie podjazdy wykonuje się z rusztów tworzywowych lub ażurowych płyt betonowych wypełnionych trawą lub inną roślinnością odporną na deptanie i przygniatanie. Znaczną zaletą tego rozwiązania jest swobodne odprowadzanie wody deszczowej. Jeśli chodzi o estetykę, przy trawiastym podjeździe oczywiście trudno będzie szaleć z wzorami i kolorami, jednak naturalny, uniwersalny, zielony wygląd będzie świetnie pasował niemal do każdego stylu architektonicznego. Zwiększy również parametr bilansu zieleni, co nierzadko ratuje zgodność projektu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Od 2023 roku w wielu gminach w Polsce obowiązują wymagania wynikające z tzw. retencji małej skali i wytycznych adaptacji do zmian klimatu i ten rodzaj nawierzchni wpisuje się w idealnie w założenia programowe.



Jak dobrać nawierzchnię do stylu posesji?

Mnogość dostępnych nawierzchni i kolorów pozwala jeszcze lepiej dopasować najbliższe otoczenie do stylu elewacji Twojego wymarzonego domu. Inspiracji na wykończenie podjazdu możesz szukać na własną rękę w Internecie, podczas spaceru obserwując już wykonane inwestycje lub konsultując potencjalne wybory z architektem. Decydując się na współpracę z biurem architektonicznym dostaniesz kosztorys uwzględniający wykonanie podjazdu w wybranej przez Ciebie nawierzchni.

 
 
 

Komentarze


Projektowanie Drogowe Logo

Projektowanie Drogowe Piotr Dolecki © 2018

bottom of page